مع ثورة النت كاعلاميين لا نتحدث فقط ولكن ايضا نستمع باهتمام الى افكاركم فاهلا بتعليقاتكم ...مع ثورة النت نتحول كاعلاميين من متحدثين محترفين الى مستمعين محترفين اى الى باحثين فى تعليقاتكم عن كل ما يدفع الحياه الى الأمام...كلنا نحب ان يسمع الناس آراءنا...وهذه فرصه ذهبيه ليسمع الناس آراءك

الأربعاء، ١٩ صفر ١٤٣١ هـ

المتلاعبون بالعقول

مع ان الفكره هىمن انجح فيلم فى تاريخ السينما يعرض حاليا الا اننا نعرف ان مثل هذه الأفكار لا تجد ترحيبا كبيرا عندنا ولكن من الضرورى ان نعرف كيف يفكر الأخرون خاصة من يتحكمون فى مجريات الأمور فى العالم وهذه هى الفكره المثيره وهى باختصار التحكم فى الآخرين بمجرد التفكير اذا غضبت او فرحت استطيع ان انقل الشعور لللآخرين بمجرد التفكير احركهم بتفكيرى ممكن تقول تلاعب بالمشاعر والعقول وهو غير مانوصف به كاعلاميين احيانا باننا نتلاعب بالعقول مانقصده هو تحريك الأخرين والأشياء فعلا بمجرد التفكير يعنى سيادتك بدل ما تحرك القنوات بالريموت فكر فقط فى المحطه التى تريدها فيتغير التيلفزيون فريق فى جامعه اميركيه هى جامعة ديوك نجح فى جعل قرد يحرك بمجرد التفكير روبوت على بعد الاف الأميال فى اليابان وامكن تحر يك اللاعبين فى فيديو جيم بمجرد التفكير هذه الجهود لها تطبيقات طبيه مهمه مثل معاونة المعوقين وعلاجات للصرع وهذه هى الفكره الأساسيه فى فيلم افاتار الذى حطم كل الأرقام القياسيه اذا اكتسبت هذه القدره فمن هو اول من ستحاول استخدامها معه لتنقل له مشاعرك وتغيره بمجرد التفكير؟ سؤال كمان تفتكر ليه لا نرحب بمثل هذه الأفكار ولا تجذب اهتمامنا مثل بقية خلق الله فى كثير من بلدان العالم خاصة المتقدم؟

هناك ٧ تعليقات:

Unknown يقول...

اول من افكر فى التلاعب بعقلة او بتغير تفكيرة اكيد وبما ان تفكيرنا فى الاول يكون شخصى بحت فأكيد هيكون حد مهم بالنسبة لى وممكن يكون اخد فكرة غلط عنى
بس بجد بجد نفسى اخترق دماغ المتحكمى فى صنع القرار العالمى ليغيرو وجهة نظرهم تجاه العرب
اما لما لا نفكر فيما يفكر فيه الناس فى الدول المتقدمة
او ان نتجه لمثل هذة العلوم فببساطة لاننا فى الاغلب لا نفكر ومن يفكر فينا لا يجد لا ترجيب ولا تشجيع من المعنيين بأتخاذ القرار فى بلادنا المتخلفة
نحن دول استهلاكية ولا مجال لاى تغيير ان لم نسعى بجد له

تحياتى لكم

أم أحمد المصرية يقول...

يااااه دا انا محتاجة اعمل قايمة للي عايزة العب في دماغهم علي الصعيدين العام و الخاص بس ححاول اختصر عشان وقتكم صلوا بينا علي النبي :

عايزة العب في دماغ كل ظالم و افكره ان لا بد من يوم معلوم تترد فيه المظالم ابيض علي كل مظلوم و اسود علي كل ظالم

عايزة العب في دماغ كل مهمل و افكره ان ربنا حيسأله عن مسئولياته و عن عمره فيما ضيعه

عايزة العب في دماغ كل خاين و اقوله ثمن الخيانة الكره في الدنيا و جهنم في الاخرة

عايزة العب في دماغ كل فاسد و افكره ان الكفن ما لوش جيوب و اجري يابن ادم جري الوحوش غير رزقك لن تحوش يبقي ايه لا زمته تاخد اللي مش من حقك

و اخيرا عايزة العب في دماغ كل الشباب و اعلمهم ان مش لازم تقع في الغلط بنفسك عشان تتعلم ممكن تصدق خبرات من سبقوك لو حد ثقة قال لك السكينة بتجرح صدقه من غير ما تعاند و تجرح نفسك الاول و بعدين تقتنع .

تعرفوا بعد ما كتبت الكلام ده حسيت بأيه ؟؟ حسيت ان دي دكتاتورية مني اني العب في دماغ الناس و اعمل الصح من وجه نظري انا بس فكرتني بقصة قرأتها زمان لكاتب انجليزي شهير اسمه جورج أوريل الفها سنه 1934 و تخيل فيها الحياة بعد 50 سنه و سماها 1984 و يصف فيها العالم وبه شخصية الحاكم المطلق الذي يسيطر علي عقول الناس و سماها الاخ الاكبر و انا لا اريد ان اكون كذلك
لا العب في دماغ حد و لا حد يلعب في دماغي
لقد اعطي الله العقل لكل شخص و منحه الحرية في التصرف و موعدنا يوم القيامة حيث الحساب
احسن الله خاتمتنا جميعا

إيهاب محمد الحمامصى- مدونة أسد مصر 73 يقول...

اكتب هذه الكلمات قبل سفرى غدا بمشيئة الله للقاهرة- لمدة شهر تقريبا - لآداء امتحانات الفصل التكميلى بماجسستير الاعلام

وكالعادة تأتى التدوينة مناسبة للحدث الشخصى !


اذا كان عندك امتحان وقال لك أحدهم :أعرض عليك طريقة للتحكم بعقول وتفكير الآخرين..

فماذا ستفعل لو كنت مكانى ؟

أرجوكم ادعوا لى الله بالتوفيق والسداد والنجاح فانا فى أشد الحاجة لتلك الدعوات المخلصة
آمين

سمر شريف يقول...

التلاعب بالعقول يقابله التخاطب العقلى ومصطلح التواصل الفكرى كلها مصطلحات تهدف إلى استخدام العقل واشاراته لبعث رسائل إلى شخصية أو مجموعة معينة من الشخصيات .

فكما يبعث العقل اشارات إلى الجسم لكى يقوم ببعض الاعمال ،ممكن بتقوية هذه الاشارات ببعض التمارين واستخدام وسائل مساعدة خارجية أن نجعل تلك الاشارات أوضح وأسهل فى الارسال .
ومن المعروف أن العقل القوى قادر على السيطرة على العقول الأقل منه والتلاعب بهاوهذا ما نجده فى شخصية القائد الذى قد يكون ذو امكانات ومهارات بسيطة لكنه يستطيع التحكم فى كل من حوله واجبارهم معنويا وفكريا على اتباعه .
فلو تتبعنا الشخصيات التاريخية التى استطاعت أن تقود ملايين الأشخاص وراءها بل وتجعل منهم مجرد تابعين عاجزين عن رفض أوامرهم رغم ضررها الواضح ،نجدهم ذو مهارات عقليه واسعة فى التأثير على من حولهم حتى لو كانوا أقوى وأكثر ذكاءا .

ولقد حول الغرب وامريكا هذه المهارات العقليةإلى علوم وخطوات عملية يستطيع أكبر عدد من شعبهاأن يستخدمهاويستفيد منها.لأن الدول المتقدمة لاتريد التفوق فقط بل تريد أن تقود وتتزعم وتسيطر على أولئك الذين استهانوا بالعقل والعلم .
لذلك تنتشر فى الدول النامية والمتخلفة فكرة أن القوة والمال هما ثروة الانسان فقط وعلى الرغم من فشل هذا الشعار إلا أنه مازال الشعار الأول فى مجتمعاتنا.

فاروق سحير ( فاروق بن النيل ) يقول...

فاروق إبن النيل ....
الحقيقة بإختصار شديد معظم الأفكار التى تراود الإنسان ( إن النفس لأمارة بالسوءإلا مارحم ربى كما قال القرآن ) هى أفكار تخريبية للمادة والنفس البشرية وهذا خطير جدا وأحذر المجتمعات التى سوف تطبق هذه التجربة أن تعمل لها بعض القيود التى تتحكم فيها أثناء التنفيذ وشكرا . farouksam.blogspot.com

فاروق سحير ( فاروق بن النيل ) يقول...

فاروق إبن النيل .....
الأستاذ إيهاب الحمامصى تحية طيبة وبعد
أدعو الله لك بالتوفيق والحصول على الماجيستير بتفوق إن شاء الله .
أخوك مهندس/ فاروق عبد الحفيظ سحير
وزارة الإعلام ( وكيل وزارة بالمعاش)
farouksam.blogspot.com

أم بتول يقول...

أوجه أفاكارى لمن بيدهم أمور البلاد
علشان يحسوا بالناس الغلابة شوية ، بالناس المرضى الى مش لاقين علاج
بالفقراء الى مش لاقين لقمة نظيفة ياكلوها .

أما ليه أحنا مش بنفكر فى الى بيفكر فيه الدول المتقدمة لأننا ببساطة كل واحد بيهمه مكانه و كرسية و ازاى يقدر لازق علية اطول فترة ممكنة بغض النظر عن هو مفيد فى المكان دة ولا لأ المهم هو يستفيد كويس قوى .