مع ثورة النت كاعلاميين لا نتحدث فقط ولكن ايضا نستمع باهتمام الى افكاركم فاهلا بتعليقاتكم ...مع ثورة النت نتحول كاعلاميين من متحدثين محترفين الى مستمعين محترفين اى الى باحثين فى تعليقاتكم عن كل ما يدفع الحياه الى الأمام...كلنا نحب ان يسمع الناس آراءنا...وهذه فرصه ذهبيه ليسمع الناس آراءك

الجمعة، ٩ شعبان ١٤٣٠ هـ

حلم ...يمكن ان يحدث لأى واحد

كتبت ساره درويش ما حدث لها فى منتدى اصدقاء البرنامج على الفيسبوك :انا والنت وله رابط هنا الى اليسار
من كام يوم حلمت اني مرعوووووووووبة علشان بقينا قرب الامتحانات وانا لسة ما اخدتش درس انجليزي وانا ضايعة بقى في المنهج وحاسة اني مش هنجح فروحت جري لمدرس الانجليزي بتاعي باع الثانوي واخدت الدرس واتطمنت نسبياً صحيت من النوم وانا حاسة اني واحشني اووووووووووووي درس الانجليزي وحشني اوي بيت استاذي .. كنت بروح هناك انسى الدنيا قبل ما هو يجي كانت مراته تقعد معايا ونقعد نتكلم ونحكي شوية رغم انها اكبر مني بكتييييييييييير وبنته تقعد تبص لي من بعيد لبعيد وبعدين بقت تيجي تقعد معايا وبعدين في مرحلة متقدمة بقت تحكي لي اللي باباها ومامتها بيقولوه عني وانا مش هنا :D ويجي الاستاذ بقى ونبدأ الدرس وكالعادة على قد ما مبسوط من شطارتي على قد ما مخنوق من اني مش بخليه يكمل جملة على بعضها وانا اكملها وطول الدرس عمال يحكي لي عن تلامذته الاغبياء وعن خنقته منهم ويقعد - كل حصة - يقنعني ادخل علمي مش ادبي ، علشان انا انسانة عملية كنت باخد الدرس في الصالة وكانت مراته تبقى سامعة الدرس وممكن في وسط الكلام تقول تعليق ونقعد كلنا نتناقش فيه او نضحك او نتريأ كنت بحس اني جزء من حياتهم وبجد بنسى كل الدنيا لما اروح درس الانجليزي آخر سنة ليا بقى معاهم كانت مراته تقول لي " هتوحشنا رنتك للجرس يا سارة .. ماحدش بيرن الجرس برقة كده زيك هتوحشينا اوي " كانت عنيا تدمع واقولها يا طنط هاجي ازوركم اكيد بس ما تزهقوش مني فتقول لي لو جدعة بجد اعمليها وما تنسيناش النهاردة بجد كنت حاسة اوي اني محتاجة دنيتهم محتاجة اروح درس الانجليزي وانا ماسكة الكشكول والكتاب والمذكرة محتاجة ارجع تاني جزء من عالمهم اتصلت بيهم اخد ميعاد مراته ردت وصوتها مهموم .. ما فيهوش حرارة كل مرة بتكلمني بيها ومع كل ثانية في المكالمة كانت كلمتي " انا عايزة اشوفكم النهاردة ، حضرتك والاستاذ فاضيين ؟؟ " بتموت على لساني وفي الاخر نهيت المكالمة وانا بقولها " اصلكم وحشتوني وكنت عايزة اتطمن عليكم " حرارة صوتها رجعت بعد فواات الاوان وهي بتدعي لي وفرحانة اني بسأل وبس ... و مش علشان عايزة منهم حاجة كنت محتاجة اوووووووووووي درس الانجليزي .. لكن اكتشفت اني كبرت ، وماليش مكان في الحصة :(

هناك ٦ تعليقات:

احمد يقول...

- ده شيئ طبيعى بحكم ان سنها مبقاش زى
الاول.


- بشكر اسرة برنامج انت تسأل و الكمبيوتر يجيب على حلقة يوم الاربعاء
اللى اتكلموا فيها عن راديو احنا معاك وهما فعلا عرضوها بطريقة رائعة وده رابط الحلقة فى مدونتى

http://bit.ly/QMAEz

وشكرا......



...... احمد ماهر

إيهاب الحمامصى يقول...

حدث هذا الأمر للكل ولى بالطبع.. بل وتكرر.. فبعد اخر يوم امتحان بكلية التجارة جامعة القاهرة وبعد وصولى لمنزلى بـ نكلا العنب-إيتاى البارود بحيرة- استلقيت على فراشى ناظراً لسقف غرفتى واغرورقت عيناى بالدموع وأنا أسترجع شريط حياتى الجامعية باختصار.. وتكرر الأمر على استحياء بعد تمهيدى الماجستير وأيضاً بعد عودتى من رحلة العمرة 2002 وسيظل الأمر يتكرر مع مفارقة الأماكن وفوات الأزمنة.. تلك هى الطبيعة البشرية.. وتظل الذكرى ناقوس يدق فى عالم النسيان..!

أم بتول يقول...

حلم العودة للماضى حلم يراود الجميع ، مين فينا مش بيحلم انه يرجع تانى لأيام زمان الشاب نفسه يرجع طفل ، الراجل الناضج يرجع تانى شاب ، الست طبعا طول عمرها شباب و نفسها ترجع طفله تانى و بس لأنها عمرها ما بتعدى 25سنة !!!!!!!! المهم حلمنا للعودة للماضى لأننا كلنا فى قرارة نفسنا مش مرتاحين للى عايشين فيه ومش راضين عنه ، نفسنا نرجع يمكن نقدر نغير شيئ أو نحقق حلم حلمنا بيه زمان و عجزنا عن تحقيقة ، لكن نبقى أمام الأحلام و نصطدم بالواقع الذى لا يمكن تغيره ولا نملك إلا أن نقول الحمد لله على الى أحنا فيه و أحنا أحسن من غيرنا بكتير وفى نعمة وفضل ومنه من الله .
ودمتم بكل ود

كائن الإبداع .... محمد يقول...

أنا حصلت معايا بعد ما خلصت الامتحان


دمعت عيني من غير ما اسمحلها ، و صرخت حياتي من غير ما اسمعلها ، و كل ده علشان





ما عرفتش أحلها


ما عرفتش أحل سر الحياة ، إيه اللي يخلينا مربوطين كده بقيم بتتغير ، ايه يخلينا ندمع على شئ مش مستقر ، الحياة طابعها الأساي هو عدم الاستقرار ، كل شئ تنتابه الحركه عن عمد ، و إن توقف عن قصد ، فسيصيبه المرض دون صد، و إن اخترعنا أساليب إجتماعية ، فهي لجعل المجتمع شبكة عنكبوت ، شبكة تستطيع ردع الخلاف حين يحل ، و تحمل المجتمع حين يشل ، بكل حب و بلا غل



الظاهر كده هتقلب بغم

اهئ
اهئ
اهئ
اهئ




حبة دراما


مع تحيات


-نسيت-

كائن الإبداع .... محمد يقول...

*طابعها الأساسي

فاروق سحير ( فاروق بن النيل ) يقول...

إبن النيل....
إبنتى سارة ... لو كلامك جد وحلمك جد أقولك إنتى بنت رومانسية جدا - إجتماعية جدا- حساسة جدا - مشاعرك إنسانية - محبوبة من الجميع - ليس جواك حقدلأحد - ليس من صفاتك الغيرة - تحبى الخير لكل الناس - عاقلة جدا - مخلصة جدا - صادقة جدا - اللى جواكى على لسانك , يعنى كتاب مفتوح .
تمنياتى لكى بالزوج الصالح الذى يسعدك.
عمك مهندس/ فاروق عبد الحفيظ سحير