مع ثورة النت كاعلاميين لا نتحدث فقط ولكن ايضا نستمع باهتمام الى افكاركم فاهلا بتعليقاتكم ...مع ثورة النت نتحول كاعلاميين من متحدثين محترفين الى مستمعين محترفين اى الى باحثين فى تعليقاتكم عن كل ما يدفع الحياه الى الأمام...كلنا نحب ان يسمع الناس آراءنا...وهذه فرصه ذهبيه ليسمع الناس آراءك

الأربعاء، ١٠ جمادى الآخرة ١٤٣٠ هـ

آه باقاهره

ماذا تحس او تتمنى لبلدناعندما تقرا هذه الكلمات من اخ يمنى عن القاهره حتى نكون فعلا ورثة العصور الفرعونيه والقبطيه والعربيه الأسلاميه امام العالم الذى ينتظر من احفاد هؤلاء ارقى سلوك عين الصقر اليمني يقول على شبكة العربيه نت بمناسبة زيارة الرئيس اوباما 03/06/2009 08:33 صباحاً (السعودية) 05:33 صباحاً (جرينتش) آآآآه ياقاهرة ..... ياحلم كل انسان ...اه ياقاهرة المصريين ..قاهرة العرب ...قاهرة العزة والجمال ..القاهرة التي تسلب العقول والنفوس .فى كل زمن ..تضل القاهرة نبض قلب الجمال وعين مرسومة بكل غزل ...تحمل القاهرة كلمات الشعر وحلاوة العسل ...تحتوي القاهرة جمال لايشبهه جمال على وجه الارض..ميزها الله بنيل ...وارض طيبة ...وميزها الانسان باهرامات وبناءت عالية ..وميزها الجمال بحب النفوس لها ..اه ياقاهرة كما تشتاق اليك النفس لتقبل اياديك ..,تضع الخد على صدرك لعل الزمن يتوقف وننعم معك ياقاهرة بدهور من الراحة في جنة خلقها الله على وجه الارض زينة لنا لنمتع بها اعيننا وارواحنا .... واقول انه من الاكيد ان الرئيس سيعود لزيارة القاهرة ..اليس من يشرب من نيلها يعود اليها مرة اخرى ؟؟؟... ... عموما اتمنى من كل قلبي ان تتم الزيارة على كل خير وان يستفيد من هذه الزيارة كل عربي ومصري ومسلم ... وعلى فكرة لماذا لايزور الرئيس الامريكي الاسكندرية ؟؟.. حيضيع مناضر من اجمل ماخلق الله على ساحل الابيض المتوسط !! ... عموما مرة ثانية نقول مبروك لأوباما زيارته لهذه الارض المحبوبة لكل قلب .. ودمتم

هناك ٧ تعليقات:

أم بتول يقول...

الله عليك و على كلامك أشكرك بالنيابة عن كل المصريين ، و أضيف عن مصر مش بس القاهرة بأنها تملأ القلب و الوجدان ، حبها عشق يذوب فيه العاشق الولهان ، نسيمها العليل دوا القلوب ، و شمسها حبات لؤلؤ نضيئ على مياه النيل ، حبات الرمل ذهب و فيروز ، أعشق مصر بكل ما فيها ، بشوارعها و بحواريها ، بريحة البخور وترابها مهما كان ماليها ، أحب أمشى فيها و ألف وأدور فى نواحيها ، أدور فى كل ركن فيها ، شاهد على مجد و عزة أهاليها .
خربشات بسيطة عن حب مصر الى ملأ القلب و العقل فهى مصر مهما يكون فيها هى مصر .

غير معرف يقول...

إن أكثر ما يثير اعجابى فى القاهرة طريقة صنع الطرق ،فعبقرية المهندس والتنفيذ لايوجد مثلها فى العالم ،فالطريق يتغير ملامحه بشكل يومى وكأنى فى مدينة ملاهى أو مدينة الاعاجيب .
هناك نفق فى ميت نما منزل الدائرى به تقاطع طرق ،كل مرة أجد فيه حفرة كبيرة فى جزء مظلم ،هذه الحفرة تتغير بشكل دورى هل هذا من الغاز الفراعنة؟!!!

أم بتول يقول...

عارفين أحلى كلام ممكن نقوله عن القاهرة أو مصر فالقاهرة كل البلاد و القرى و الحافظات تطلق عليها اسم مصر لأن القاهرة هى قلب مصر ، المهم أنى ما لقيت أحلى و لا أروع من قصيدة الله يرحمه صلاح جاهين على أسم مصر .
ما قدرت اكتبها كلها عارفة أن الوقت ضيق ولا يتسع لها لكن اخترت احلى ما فيها مع أنها كلها جميلة لكن دى بتعبر قوى عن الى جوايا لمصر مهما أمتلأت حفر و مطبات و مشينا فيها زى البهلونات ، يكفى ان رجلى بتلمس أرضها .

ياريت يا استاذ صلاح تمتعنا بيها بصوتك العذب الرخيم و تقرأ و تقول على أسم مصر ..........
على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء
أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء
بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب
وبحبها وهي مرمية جريحة حرب
بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء
واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء
واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب
وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب
والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر
مصر النسيم في الليالي وبياعين الفل
ومرايه بهتانة ع القهوة .. أزورها .. واطل
القى النديم طل من مطرح منا طليت
والقاها برواز معلق عندنا في البيت
فيه القمر مصطفى كامل حبيب الكل
المصري باشا بشواربه اللي ما عرفوا الذل
ومصر فوق في الفراندة واسمها جولييت
ولما جيت بعد روميو بربع قرن بكيت
ومسحت دموعي في كمي ومن ساعتها وعيت

مودتى و أحترامى ،،،

انت تسال والكمبيوتر يجيب يقول...

ام بتول
الله يخليك....انت اخترت فعلا قصيده تحفه لصلاح جاهين ...اعتقد ان عندى تسجي ل بصوته لمطلعها ...سابحث عنه
غير معرف
لما كتبنا التدوينه كنا بنفكر ان احنا ربنا اعطانا وطن جميل ممكن نخليه جنه...لكن سوء تصرفنا بيبعدنا عن هذا الحلم...المهمل والفاسد والنصاب والغشاش كل دول زى واحد بيجرح او يؤذى امه
اهلا بك وان كنا نحب نتعرف عليك

أم بتول يقول...

أستاذ صلاح أشكرك على ردك الكريم ، و فعلا تشبيهك بأن مصر هى كالأم دة صحيح ، مين فينا بيشوف أمة و حشة مهما بلغت درجة دمامتها ، هات طفل صغير و أمه شايلاه على كتفها و هات أجمل واحدة فى الدنيا تحاول تاخده منها ÷ ها يصرخ و يمسك فى كتها لأنها أمه ، هو مش شايف أنها وحشة لأ دى أجمل واحدة فى الكون عنده ، عارف تشبيهك دة فكرنى بقصة قديمة لما سألوا مرة حيوانات و طيور الغابة عن أجمل مكان فى الدنيا كل حيوان أختار اجمل مكان فى الغابة إلا الغراب أختار عش بسيط على اعلى قمة فى جبل و بعيد عن الغابة وقال أن هذا اجمل مكان فى الدنيا عندة ، أستغرب باقى الحيوانات و الطيور ازاى قال لنه المكان الذى و لدت فيه و عشت فيه أحلى أيامى ، علشان كدة هو أحلى مكان عندى فى الدنيا .
مودتى و احترامى ،،،

رضا الكومى يقول...

الله لما الإنسان يستخدم العقل ويفكر يرى الحقيقة بنفسه . دون أن يستمع إلى الآخرين ويفرضوا آراءهم عليه وهو بكل سزاجة يردد مثل الببغاوات .
فهذا الإنسان رأى الجمال دون أن يحجبه الحقد كما حجبه عن آخرين .

فهناك تعليق قرأته لأحد الإخوة العرب يقول : هو زار مصر لأنها أكبر عميل .

وأقول له طب لو كان زار أندونيسيا مثلاً أو موريتانيا.
طبعاً سيكونوا عملاء (لأن الحقد هو الذى يقودنا ) .
طب لو كان راح المغرب وقال :" المغرب أول بلد اعترف بأمريكا "

طبعاً ستقول أنه يجامل المغرب لأنه على أرضها . لكنه قالها من مصر .

فالحقد يجعلنا نغفل عن كثير لا نرى أبداً الجمال .
فشكراً للأخ اليمنى الذى رأى الجمال ولم يكتمه .

تقبلوا تحياتى ..

ads يقول...

كلام جميل جدا و بجد مش عارف أرد أقول أيه وزى ماقال عم نجم

مصر يا امّة يا بهية

يام طرحة و جلابية

الزمن شاب و انتي شابة

هو رايح و انتي جاية

جايه فوق الصعب ماشية

فات عليكي ليل و مية (100)

و احتمالك هو هو

و ابتسامتك هي هي

تضحكي للصبح يصبح

بعد ليلة و مغربية

تطلع الشمس تلاقيكي

معجبانية و صبية