مع ثورة النت كاعلاميين لا نتحدث فقط ولكن ايضا نستمع باهتمام الى افكاركم فاهلا بتعليقاتكم ...مع ثورة النت نتحول كاعلاميين من متحدثين محترفين الى مستمعين محترفين اى الى باحثين فى تعليقاتكم عن كل ما يدفع الحياه الى الأمام...كلنا نحب ان يسمع الناس آراءنا...وهذه فرصه ذهبيه ليسمع الناس آراءك

الأربعاء، ٣ محرم ١٤٣٠ هـ

الحظ فى حياتك

قيراط حظ ولا فدان شطاره هل تؤمن بهذا المثل؟ هل تعتبر نفسك من المحظوظين ام من سيىء الحظ؟ هل هناك صفه يتميز بها المحظوظون لا يتمتع بها سيؤ الحظ؟
ننتظر اجاباتكم وحكاية الحظ معكم وكذلك اجاباتكم عن سبب اختيار اسم مدونتك فى التدوينه السابقه

هناك ٢١ تعليقًا:

مسعدة يقول...

قيراط حظ ايه وشطارة ايه
من الاخر المتعوس متعوس ولو حطوا على راسه فانوس

مسعدة يقول...

اخترت اسم مسعدة عشان بيعبر عن البنت المصرية البسيطة مسعدة اللى نفسها تعيش حياة بسيطة وابسط من البساطة بس للاسف بتصطدم بالحياة الصعبة وحتى مش بتقدر تحصل عليها
والبساطة البساطة ياعينى على البساطة

Dr/ walaa salah يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته


كل عام وانتم بخير بمناسبة العام الهجري الجديد


بصراحه انا مش مؤمنه بحاجه اسمها حظ

في حاجه اسمها نصيب يعني كل انسان مكتوبله هو يعمل ايه وامتى وفين وهينجح ولا هيفشل


اما بالنسبه للحظوظ دي بصراحه حاجه الناس بتعلق عليها فشلها


يعني تشوف واحد مش نافع في اي شغله يقولك انا عارف نفسي حظي وحش

ولو راجع نفسه كويس هيلاقي ان عيوبه هى اللي بتوديه للفشل ده



الواحد المفروض يتوكل على ربنا في اي شئ يعمله وميقولش دي حظوظ


ده رايي


بالمناسبه يا استاذ صلاح فين تسجيل الحلقات السابقه


اصل في حلقات للاسف بتذاع في وقت شغلي وياريت لو تعيدوا البرنامج في الفتره المسائيه اكون شاكره

zainab يقول...

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

المثل المعروف (قيراط حظ و لا فدان شطاره) كثيرا ما يتردد فى حياتنا اليوميه
مثلا عندما نجد شخص فقير قد فتح الله عليه و رزقه فأصبح غنيا تجد من يقول حظه كده
مثل أخر عندما تجد شخص فى منصب كبير وهذا الشخص لا يستحق هذا المنصب فتجد من يقول حظه كده
لكن بصراحه بيكون احساس صعب قوى عندما تجد شخص لا يعمل و قد أصبح يستحق وفى مركز ليس من حقه و طبعا أكيد نعرف ما هو السبب
******************
أنا لا اؤمن بهذا المثل
لأنى أرى أنا كل شئ يقدره الله لنا و لكن علينا أن نجد و نجتهد و نسعى فى عملنا و بالتالى ان أصابنى خيرا فسأقول الحمد لله و إن أصابنى ضر فسأقول الحمد لله وفى كلتا الحالتين فإنه خير لى.

عالم ماريونت يقول...

ممممممممممممممممممممممممممممم؟
ياترى اقدر اعتبر نفسي محظوظة؟
اولا انا لا أؤمن بالحظ
انا اؤمن بالاعتماد على ربنا والتقرب منه ومحاولة ارضاؤه اولا
والسعي والعمل والأخذ باللأسباب ثانيا
وبعد كدة النصيب والمكتوب والمقسوم
وهو ده اللي الناس بتسميه حظ
بس مفيش حاجة اسمها نحس او حظ كويس وكدة يعني
****************************
بس لو مشيناها زي ما بتقولو
انا مثلا في الامتحانات حظي وحش جداااااااا
كان في مادة عندنا اسمها تاريخ لغة.. اتلغت على كل الفرق ماعدا دفعتنا
وعلى كل الاقسام ما عدا قسمنا
يعني من الاخر وزي مسعدة ما بتقول المتعوس متعوس
بس المادة رخمة جدا جدا جدا جدا وانا مش بعرف احفظ
كان في10اجزاء في المنهج والامتحان بتاع السنة اللي فاتت كان6 أسئلة تختار منهم4
انا بقى زاكرت 5 أجزاء بالشطارة كدة
اول ما دخلت لقيت لكم الامتحان اية؟
5 أسئلة اجباري
منهم سؤالين بس كنت مزاكراهم
طبعا حليت السؤالين و الباقي حلينه برضة من الاسئلة اللي كنت مزاكراها وعملت نفسي مش واخدة بالي خااااالص
الغريب بقى
اني نجحت!!!!!!!!!!!؟
سبحان الله!!!!!!؟

انا عربي يقول...

السلام عليكم ربما هذا اول مشاركة لي ولكن انا اسمع البرنامج العام منذ كان عمري 14 سنة وانا الان 24 سنة
الاهم
الحظ
انا لا اسمية الحظ ولكني اعترف بأن هنا كتوفيق من الله ودعاء الوالدين

فعندما كنت العب شطرنج مع صديق لي وكان الرهان علي المشي في الشارع في منتصف الليل في عز البرد البررررررررد
والتكتكة......
حالفني الحظ وهزمته بلعبة سيئة منه ... حظة وحش

انا عربي يقول...

أنا عربي وهذي دمي
وهذي الأرض تخيط لي أضلوعي

media يقول...

اولا بالنسبه لاسم المدونه فهو احلى الاوقات سبب اختياري ليه هو الحقيقه مش انا الى اخترته صديقتى بسمة هى الى اختارته معايا يعنى ممكن نقول اخترناه مع بعض وبالنسبه للنيك نيم تائهه بين الخيال والواقع فانا اللى اخترته يعنى عشان خياليه شويه وفي نفس الوقت عايشه واقعى فبحس حالى تايه بين الاتنين بس متستغربوش لو قولتلكم ان واقعى جزء من خيالى يعنى حاجات كتير من الى حصلتلى في الواقع كانت بالنسبه لى مجرد خياال وحلم ودلوقت بقت واقع عيشاها وفي حاجات في الواقع كنت اتمنى انهاتضل خيال بس لكن واقعنا هو قدرنا فلازم يتعاش
اما بالنسبه للحظ فانا مش مؤمنه بالمثل ده لانى مؤمنه ان اى حاجة بتحصلنا سواء كانت حلوة او وحشه فهى قدر من عند ربنا ملوش دخل بحظ او شطاره
اه ممكن ناس تعمل حاجات كتيروتنجح من غير اى جهد بس ده برضه قدر وفي ناس بتجتهد ومتحصلش على الى بتنماه وده برضه قدر فمينفعش اقول عشان ده حظ حلو نجح وده حظه وحش فشل
لان دى ارادة ربنا

WhItE HeArT يقول...

قيراط حظ وله فدان شطارة

معرفش ده مثل وله دعوة لتكاسل سعداء الحظ

اعتقد هو مثل مش اكتر وبصراحه مبحبش اربط الامثال بالواقع وبالذات المثل ده لإنه في الاخر قدر

وبالنسبة ليا اذا كنت من سعداء الحظ وله م تعساء الحظ فتقدر تقول قدر الله وماشاء فعل

دمت بكل خير

تحياتي

R-H-S يقول...

انا متفق اوي مع المثل دا
ياسلام لو الواحد يمتلك الحظ دا
علي رأي المثل التاني
اديني حظ وارميني البحر

حاجــ عيال ــات يقول...

السلام عليكم
ياسلام على مواضيع حضرتك يااستاذ صلاح
أنا لاأؤمن بهذا المثل
لكني أقتنع تماما بأن كل فرد يستطيع أن يصنع حظه بنفسه..ولا يضيع الله أجر من أحسن عملا..والشاطر أكيد هيكون حظه كويس ..

حاجات عيال ..الطفل يفتقد كثير من احتياجاته خاصة بعد عمل المرأة طوال اليوم وكذلك الرجل فمن يلبي حاجات هذا الطفل .. ولهذا قلت حاجات عيال لتعريف الأباء بحاجات عيالهم

وشكرااا يافندم

جهاد مشالي

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

حظ يعنى ولا شطارة هم المسؤلين عن نجاح الانسان هو المثل جايز يكون فى شئ من الصحة وفى نفس الوقت بردة الشطارة والسعى للنجاح مطلوبين اوى واكيد السعى ورا النجاح هما الاساس
تحياتى لكم

رئـــــيسـة حزب الأحلام يقول...

اما عن سبب اختيارى لاسم المدونة فدة بقى راجع انى بحب الاحلام اوى وساعات بشوفها انها كل حاجة غير ان الاحلام فيها مساحة من الحرية رهيبة غير الواقع تماما عشان كدة انا اخدت رئاسة حزب الاحلام عشان احلم براحتى

فشكووول يقول...

طبعا اوؤمن بهذا
لكن الحظ لا يأتى عفوا .. انه يأتى بالتخطيط .. يعنى انا لو عايز ابقى غنى وانام فى السرير .. مش حييجى الحظ ..لكن لو اشتغلت بجد وبهمه .. من الممكن أن يأتى .. وايضا من الممكن الا يأتى .. المهم ان تعمل وسواء كان هذا العمل .. شاق او غير شاق .. الطريق الى الحظ هو العمل
اما كونى من المحظوظين من عدمه فالحمد لله .. مش من المحظوظين .. لكن من الجادين
تحياتى

غير معرف يقول...

مسعده
فكرة المدونه جميله....تستحق حلقه خاصه...ايه رايك
د ولاء صلاح
للأسف لا نستطيع اضافة حلقات جديده قبل عودة النت الى طبيعيتها وبالنسبه لأعادة البرنامج سنبلغ المسؤول عن وضع الخريطه
اجمل تحيه
زينب
هل هذا هو اسمك ام اسم المدونه ولماذا اخترتيه
تحياتنا لك
رنا
نسعد دائما بوجودك معنا وبمشاركتك
اجمل الأمنيات
النادى
اهلا بك معنا وبمشاركتك ونرجوا دوام التواصل
تحياتنا وامنياتنا لك بالتوفيق
لبنى غانم
ازيك وايه اخبار المذاكره والأمتحانات
تمناتنا لك بالنجاح والتفوق
هوايت هارت
سعداء بودودك معنا وبمشاركتك ونسالك عن سبب اختيار هذا الأسم لمدونتك
جهاد السيد
بنا ينولك كل ما تتمنى
جهاد مشالى
دائما نسعد بوجودك معنا وبافكارك وميرسى على كلماتك الجميله
ولجميع الأحباء زوار المدونه نرحب بطلب ذكر الأسماء الحقيقيه لو رغبتم فى ذلك

انت تسال والكمبيوتر يجيب يقول...

سلوى رئيسة حزب الأحلام
فينك من فتره
الأخ العزيز فشكول
نسعد دوما بوجودك معنا وبمشاركاتك
اجمل المنى بالصحة والسعاده

انت تسال والكمبيوتر يجيب يقول...

جهاد السيد
لماذا لا تروى لنا قصص ومواقف من التى سببها لك اسمك ...الصعبه او الطريفه ...قصة اسمك الكامله منذ البدايه حتى الآن

د. إيمان مكاوي يقول...

السلام عليكم
إستمعت إلى الحلقه التي تحدثتم فيها عن مدونتي وسعدت بها كثيرا ..وأشكر لكم مجهودكم
وأتساءل إذا كانت هتنزل على الموقع في الحلقات السابقه لأتمكن من تسجيلها عندي
تحياتي

انت تسال والكمبيوتر يجيب يقول...

د ايمان مكاوى
سعداء ان الحلقه عاجبتك ...للأسف نظرا لبطىء النت الشديد هذه الأيام لانستطيع اضافة الجلقه الى ارشيف الحلقات
عموما سنفكر فى طريقه
اجمل تحيه لك وللأسره

غير معرف يقول...

حبيبة قلبى التى لم تراها عينى لو كان صوتى حفيف الشجر لم يكفى اشتياقى اليكى لان صوتك تغريد البلابل ودليل على انوستك الطاغيه فتعالى تلامس يداى يديك او حتى اقبل شفتيك وانقب عن الورد وارتشف رحيق من فوق نهديكى واقتحم الجسور التى بين فخزيكىانا بحب الدوره الدمويه وبحب الهوا والنبض وبحب المداعبه الجنسيه والمممارسه وبحب المداعبه بين الفخزين وبحب المداعبه اعل الفخزين والمداعبه فى جسم المراه كل مكن فى جسمه وبحب ارضع فى الحلمه وبحب تقعدى عليه وتقومى وتقعدى برحت رحتك وبحب ادخل فخزى فى فخزك حت اليل الدامس وبحب المصمص وبحب ابوس بين الفخزين وبحب اعيش فى جسم المراه واعشقه واهزر معه وبحب القمصن القصير وبحب البس البكنى واحب اعيش حيتى مع وحده احبه من كل قلبى قبل كل شيئ حتى احفظ عليه لوحدى وبحب اعيش حيتى معه نيك فى نيك وبحب رفع رجله على كتفى وادخل فيه بكل حنين ورق اه واه بحب دخلت جدا ومن تعيش معيه وبحب المداعبه الجنسيه والممارسه قبل النيك وعايز تدخلنى بين فرجه ابوس فيه والحس فيه بحب مكان الفرج جدا وبحب وبحب وبعشق رجلين الستات جدا 0162747437

sg_2700000@yahoo.com

فاروق سحير ( فاروق بن النيل ) يقول...

فاروق إبن النيل ....
الأستاذ صلاح ....
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يحضرنى هنا الشعر :
وحظى كدقيق على الشوك نثروه*! وقالو لحفاة يوم ريح إجمعوه *!
الحظ لايأتى إلا لمن يستحقه بجد .
farouksam.blogspot.com